bior tak lekang dek panas

apo nak jadi, jadila.. den tak kiro.. den nak jugak guna loghat N9 biorpun den ni anak Jawa lahir kek Kuching tapi dibosarkan di Johor. den bersyukur ngan segalo kurniaan Allah pado den. semoga Allah makbulkan satu yo permintaan den.. "golongkanlah aku dalam golongan yang sedikit itu ya Allah" aminnnn

Thursday, June 23, 2011

Perihal laki bini

Sekarang ni sibuk orang bercakap mengenai kelab taat suami. Kata pengerusi kelab tu, orang perempuan kena hebat kat gelanggang untuk takluk hati suami seperti pelacur kelas satu. Perghhh... pernah ke cik puan pengerusi tu tengok pelacur beraksi macam mana?

Ada seorang isteri mengadu, asyik-asyik heboh pasal nak puaskan nafsu suami.. asyik-asyik pasal macam mana nak gembira dan bahagiakan hati suami, hati isteri macam mana? Ada siapa-siapa fikirkan? Ada siapa-siapa perjuangkan nasib ramai isteri yang setiap malam dibiar keseorangan macam nasi sejuk sebab laki sebok melayan mata pancing, bersadai kat gerai mamak atau berborak sakan dengan teman-teman sampai tak ingat dunia? Ada tak tempat untuk isteri pertengahan umur mengadu mengenai nafkah batin yang semakin jarang-jarang dia dapat gara-gara berkongsi katil dengan madu yang muda belia?

Sebagai seorang isteri, saya dapat merasakan apa yang si pengadu tu rasakan. Hidup berumah tangga ni banyak cabaran. Macam-macam dugaan baik dari segi fizikal, spiritual, material, komunikasi dan macam-macam lagi. Ada yang beruntung dapat suami serba serbi hebat, ada pulak yang terpaksa reda bila suami kurang sikit tinggi atau tak cukup `panjang' :-). Ada yang dapat suami garang, tak kurang gak dapat suami baik budi. Ada yang dapat suami kaya tapi ramai bersuamikan orang sederhana atau cukup-cukup makan. Kalau berjaya melepasi dugaan, perkahwinan itu akan sampai ke liang lahad.

Banyak jugak perkahwinan yang sekerat jalan lepas tu sambung balik sekerat lagi dengan orang lain. Ada yang sekerat lepas tu serik dan menjadi tunggal sampai akhir hayat. Saya sendiri belum boleh jamin status sebagai isteri ini akan saya pegang sampai mati. Saya tak berani nak berasa begitu confident. Sebab hati orang lelaki ni, biarpun siang malam kita belek dan kita tatang, tak kan boleh kita duga perubahannya. Ikut pengalaman sendiri, sampai  hari ini saya masih belum tahu apa makanan kesukaan suami. hahaha.. itulah hakikatnya. Sebab suami saya akan makan apa juga yang mak mentua saya masak tetapi tidak akan makan apa juga yang saya masak biarpun saya copy bulat-bulat masakan mentua.

Suami saya cukup suka makan daging masak kicap kat Kedai Bulat tepi Highway Awan Besar tetapi tak pernah sentuh daging masak kicap yang saya buat. Berbeza dengan anak-anak yang sanggup jilat pinggan dan sudu kalau dapat makan daging masak kicap saya. Bohonglah kalau saya tak kecil hati. Tapi saya tak biarkan perasaan itu berpanjangan. Untuk memuaskan hati, saya sindir-sindir suami. Suami apalagi merajuklah dia. Masa tulah saya pujuk dia. Merayu damba, berguling-guling tepi kaki, minta ampun minta maaf, bertaubat dan macam-macam lagi. Hasilnya..... suami ambil sebiji pinggan tuang nasi sendiri, goreng telur sendiri dan ambil kuah kicap daging tuang atas nasi. Biarpun sedikit yang dia jamah tapi saya anggap saya dah berjaya hahaha.

Penting sangatkah untuk berjaya atau menjadi pemenang kepada satu-satu situasi dalam perkahwinan? Yup!!!! Sangat penting.. memang teramat-amat penting. Kenapa? Tunggu.. nanti saya kongsi sebab itu...

No comments:

Post a Comment